complete groepIk nog lang niet. Als je dit bericht leest heb ik net mijn examendagen van mijn laatste opleiding ‘De Maskermaker” bij Phoenix Opleidingen achter de rug.
Het was een intensieve maar voedende reis met prachtige reisgenoten. Afscheid nemen is dan best lastig. Zeker als je zo’n intensieve opleidingstijd hebt beleefd in je verdieping van coaching, begeleiding en training en vooral jezelf. Je ‘leert’ elkaar “echt” kennen. En gaat echt aan de slag met leren van elkaar.

Leren, ontwikkelen is voor mij heel belangrijke waarde. Dat doe ik voor mijzelf. Lang heb ik dat ook wel via mijn werkgever kunnen doen. Eenmaal toen ik een ervaring kreeg waar het een soort van verboden werd ging bij mij de knop om. Ik bepaal zelf wel hoe en wanneer ik mij wil ontwikkelen. Ik ben eigen baas! Als zelfstandige ben je sowieso aangewezen op je eigen initiatief. En dat ben je lekker zelf! Investeer in jezelf. Dat is echt wat ik je aanraad. Je houdt de regie en de touwtjes van jouw leven in eigen hand. En natuurlijk als er financiële mogelijkheden zijn, gebruik ze dan zeker. Maar laat je niet van die ander afhankelijk maken.

studyLeer of groeicurve

Vandaag wil ik je wat meer vertellen over het leerproces. Hoe wij leren. Daarover is veel bestudeerd en geschreven. Hier een tipje van de sluier over het model De leer- of groeicurve. Dit model beschrijft de verschillende fases die je doorloopt in het leren. Voor elk leerproces, of het nou leren autorijden is, pianospelen, of andere vaardigheden.

Fase 1: Onbewust onbekwaam

In deze fase weet je niet hoe je het moet doen en je weet niet dat je dat zelf niet weet. Dit is een neutrale fase. Zeker als je niet weet dat je iets niet weet, dan is dat makkelijk.
Bijvoorbeeld als je nog nooit een auto hebt bestuurd, heb je geen idee welk ervaring nodig is.

Fase 2: Bewust onbekwaam

Hier word je je bewust dat je iets nog niet kan. Je hebt een keuze. Of je blijft bewust onbekwaam of je besluit om iets te willen gaan leren. Je weet nu dat je dit wil gaan leren. Bijvoorbeeld je gaat voor het eerst een auto besturen. Dan merk je pas hoeveel dingen je nog moet leren: bediening van de pedalen, gebruik van de spiegel, het dashboard, kijken naar het verkeer, sturen.
In deze fase begin je met leren en met oefenen. Je komt er dus achter in deze fase wat er allemaal bij komt kijken en hoeveel oefening er nodig is. Soms denk je. Dit lukt mij nooit. Dit is zo moeilijk en ingewikkeld. Een onprettig gevoel dus.

Fase 3: Bewust bekwaam

Het gaat je steeds makkelijker af. Je begint het in de vingers te krijgen. Dat is de fase waarin je bewust bekwaam wordt. Je weet hoe je iets moet doen en dat doe je door er bewust op te concentreren.
Bijvoorbeeld de eerste rijleren leren bedienen in de auto, de volgende lessen anticiperen in het verkeer. Dit is een fijne fase. Je merkt dat dingen nu lukken, ook al ben je je hier nog wel bewust van en moet je er nog goed bij nadenken.

LeercurvepaulFase 4: Onbewust bekwaam

Uiteindelijk gaan na heel veel oefening de dingen als vanzelf. Je wordt onbewust bekwaam.
Je weet hoe je iets moet doen en dat kun je automatisch zonder dat je je bewust hoeft te concentreren.
Bijvoorbeeld: niet meer hoeven na te denken bij het bedienen van de pedalen. Je kent de verkeersregels uit je hoofd. Je doorziet het verkeer en wat je moet doen.
Je kan deze fases voortdurend blijven rondgaan. Steeds kun je nieuwe dingen ontdekken die je nog niet kende. Zoals bijvoorbeeld de slipcursus als je inmiddels auto denkt te kunnen rijden.
Het is goed om te weten dat je bij elk leerproces door deze fasen heen gaat. Dit model kan je helpen te begrijpen waarom bepaalde fases van het leerproces zo zwaar voelen. Dan wordt het een beetje makkelijker om te aanvaarden en in deze fases te blijven doorstaan en positief te blijven.

Fase 5: Geïntegreerd bekwaam

Je weet hoe je iets moet doen en dat ga je anderen aanleren.
Bijvoorbeeld: je wordt rijinstructeur.

Je leest het. Je bent nooit uitgeleerd als je wilt en iedere keer ga je hetzelfde proces door. Dus leren is ook een keuze. Dat lezen we uit fase 2. Je kan het bij het oude laten en blijven of je kiest om te leren. Zo zie ik ook coaching en training van persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. Je kan altijd blijven doen en reageren zoals je nu doet met als gevolg hetzelfde resultaat. Als je daar tevreden mee bent dan is dat uiteraard fijn. Als je ontdekt dat je tegen dezelfde dingen aan blijft lopen en je dat frustreert dan ben je toe aan leren. Dan is leren ontdekken wie je bent en wat je kracht en valkuilen zijn een volgende leeruitdaging om nieuwe of ander gebruik van vaardigheden toepassen.

En ook dat gaat niet over een nacht ijs. Neem gerust contact met mij op hoe ik je kan helpen.

Heb jij een ervaring met leren waarin je je in deze fases herkent, deel ze graag hieronder aan dit blog.