‘Wie geen dromen heeft, heeft evenmin een werkelijkheid.’

Dat was jarenlang mijn motto. En eigenlijk nog steeds. Tot mijn grote verrassing won ik zelfs met deze quote een motivatieprijs tijdens onze KWF- teambuildingsdagen. Ik was aangenaam verrast en ook beduusd.

Mijn droom was Nederland paars te kleuren. Paars is de kleur van het evenement SamenLoop voor Hoop van KWF Kankerbestrijding. Ik voelde de drive om Nederland paars te krijgen tot in mijn vezels. SamenLoop, een prachtig evenement, volledig georganiseerd door vrijwilligers, raakt, bouwt, beweegt. Een kans voor KWF Kankerbestrijding. Het zaadje dat we in 2006 plantte is nu uitgegroeid tot 100 evenementen. Dit jaar alleen al worden er op 29 verschillende plaatsen door heel Nederland door vrijwilligers het evenement georganiseerd.

Mijn droom was heel sterk. Ik vergeet nooit onze beginfase. Ik mocht een korte presentatie geven op KWF’s Landelijke vrijwilligersdag. De zaal zat vol met honderden KWF vrijwilligers die de collecte organiseerden.
Nog nooit had ik zo’n enorme zaal mensen toegesproken. Nerveus als ik was, stond ik daar achter de lezenaar en beeldde mij in dat ik een bescheiden versie van Martin Luther King was.. I have a dream.. I have a purple dream…..De reacties waren betrokken.
Later leerde ik dat mijn droom en uitwerking onderdeel uitmaakte van Walt Disney proces. Hij is je vast bekend van de tekenfilms). Hij hanteert de quote

“If you can dream it, you can do it.”

waltdisney

Walt Disney succesvolle aanpak

Disney was geniaal in het creëren van een nieuwe werkelijkheid. Hij wist dat gedrag wordt beïnvloed door gedachtes. Hij liet zich niet beperken door mislukken. Zijn motivatie was ‘wat moet ik doen om mijn droom/ idee te laten lukken.’ Dat hij instaat was om zijn creatieve ideeën om te zetten in bekende films en pretparken schrijft de geschiedenis.

Disneymodel

Disney bekeek en onderzocht zijn ideeën vanuit verschillende perspectieven. Vanuit die verschillende perspectieven zocht hij synergie. Disney maakte gebruik om drie verschillende processen te doorlopen om vervolgens tot realisatie te komen. Deze drie processen worden De Dromer, De Realist en De Criticus genoemd die tegelijkertijd of na elkaar aan bod komen. Het model bestaat uit:

  1. de Dromer: de visionair die droomde over nieuwe films en ondernemingsactiviteiten. Een dromer is vrij van welk keurslijf ook en denkt creatief en ziet ongekende mogelijkheden.
  2. de Realist: de pragmatische producer die dingen liet gebeuren. Een realist kijkt naar de praktische mogelijkheden om een idee daadwerkelijk uit te voeren. De realist kijkt onder andere naar de hoeveelheid beschikbare middelen en tijd.
  3. de Criticus: de scherpzinnige evaluator die de output van de Dromer en de Realist verfijnde. De criticus bekritiseert niet het plan van de dromer en het inzicht van de realist, maar kijkt als de toeschouwer naar een plan, filtert en haalt cruciale fouten er uit.

disneymode> Herken je elementen van dit proces bij je organisatie of jezelf?

> Ben je nieuwsgierig hoe werkt? En of het werkt?

> Heb je zoals ik had, een droom om bijvoorbeeld een vrijwilligersnetwerk op te bouwen? Of vrijwilligers te inspireren en verbinden aan jouw organisatie?
Het is een heel simpel model om te doen en er komende verbluffende resultaten uit. Heel goed om het eens te doen voor je eigen dromen of teamdromen.

Wil je dit proces eens ondervinden of zelf toepassen?

Ik kan je daarbij helpen. Je hebt er twee mensen voor nodig.

___________________________________________________________________________________________________
Wil je een verdiepingsslag maken?